Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2011

Κάθετος άξονας Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή: «Πέρασμα θανάτου» για τις αρκούδες

Στην άσφαλτο, την ώρα που επιχειρούν να διασχίσουν μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, αφήνουν την τελευταία τους πνοή οι αρκούδες στην Ελλάδα. Συνολικά, από το 1998 έως το 2010, σύμφωνα με στοιχεία του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ, έχουν σημειωθεί 53 ατυχήματα με θύματα αρκούδες σε όλο το εθνικό δίκτυο, εκ των οποίων τα 30 ήταν θανατηφόρα για τα ζώα.
Τρεις είναι οι «επικίνδυνες» περιοχές για τις αρκούδες, σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Καραμανλίδη από τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ. «Πρόκειται για το τμήμα της Εγνατίας οδού Γρεβενών, τον κάθετο άξονα της Εγνατίας οδού από τη Σιάτιστα προς την Κρυσταλλοπηγή και τη διάβαση Κλειδί, στη Φλώρινα» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Καραμανλίδης σημειώνοντας ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρξει σοβαροί τραυματισμοί οδηγών ΙΧ που έχουν εμπλακεί σε ατύχημα με αρκούδα.
«Ωστόσο, αν δεν ληφθούν ανάλογα μέτρα, μπορεί κάποια στιγμή να θρηνήσουμε ανθρώπινα θύματα γιατί κανείς δεν ξέρει πώς μπορεί να αντιδράσει ένας οδηγός όταν συγκρούεται με μία αρκούδα, βάρους άνω των 200 κιλών» επισημαίνει.
Το κυριότερο πρόβλημα συναντάται στον κάθετο άξονα Σιάτιστας- Κρυσταλλοπηγής όπου άλλωστε έχουν γίνει και τα περισσότερα ατυχήματα.
«Ο δρόμος μπορεί μεν να σχεδιάστηκε σωστά αλλά ο αριθμός των αρκούδων στην περιοχή έχει αυξηθεί και πολλές φορές μετακινούνται προσπαθώντας να βρουν καινούργιες περιοχές για να ζήσουν, είτε για να βρουν περισσότερη τροφή, είτε τα αρσενικά για να βρουν περισσότερα θηλυκά. Περνούν λοιπόν εύκολα τον δρόμο αφού η υπάρχουσα περίφραξη, ύψους ενός περίπου μέτρου, δεν μπορεί να τα συγκρατήσει και πολλές φορές παρασύρονται από διερχόμενα οχήματα» λέει ο κ.Καραμανλίδης.
Ως απαραίτητο μέτρο αποτροπής των ατυχημάτων, θεωρεί την κατασκευή φράχτη με συρματόπλεγμα που θα είναι όμως αρκετά ανθεκτικός στην επίθεση της αρκούδας με τον παράλληλο καθαρισμό από αγριόχορτα ή κλαδιά, των περασμάτων που μπορεί να χρησιμοποιήσει η αρκούδα.

Ημερίδα με θέμα «Αυτοκινητόδρομοι και Άγρια Ζωή:Πώς συνυπάρχουν;»
Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, στο πλαίσιο της δράσης του για τη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων της κατασκευής μεγάλων έργων υποδομής στην άγρια ζωή και τους βιοτόπους της, διοργάνωσε ημερίδα και συνάντηση των ειδικών επιστημόνων- μελών του ΙΕΝΕ (Infra Eco Network Europe/ Ευρωπαϊκό Οικολογικό Δίκτυο για τις μεγάλες Υποδομές), στο ξενοδοχείο Λιμναίον στην Καστοριά.
«Ήταν ιδιαίτερα σημαντικό να «φέρουμε» αυτή τη διοργάνωση στην Ελλάδα ώστε να αναδείξουμε τα προβλήματα συνύπαρξης της άγριας ζωής και των αυτοκινητόδρομων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και να εισάγουμε τη διεθνή εμπειρία στα αντίστοιχα θέματα» ανέφερε ο διευθυντής του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ, Λάζαρος Γεωργιάδης προσθέτοντας ότι στην ημερίδα συμμετέχουν 40 επιστήμονες καθώς και φοιτητές οι οποίοι, «σπουδάζουν μηχανικοί, θα κατασκευάσουν τους δρόμους του μέλλοντος και θα πρέπει να γνωρίζουν τους περιβαλλοντικούς όρους στο σχεδιασμό, την κατασκευή και την παρακολούθηση των υποδομών μεγάλης κλίμακας».
Οι συμμετέχοντες στη συνάντηση είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν τις περιοχές όπου έγιναν τα ατυχήματα με αρκούδες τα τελευταία χρόνια και είναι τυπικές περιοχές ζώνες-διάδρομοι επικοινωνίας, με εθνική και διεθνή σημασία και ιδιαίτερα στη διασυνοριακή ζώνη με την Αλβανία.
Στο κομμάτι της Εγνατίας οδού Γρεβενά- Μέτσοβο που με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, είχε αλλάξει η αρχική χάραξη για να προστατευθεί ο βιότοπος της αρκούδας, αναφέρθηκε στην ημερίδα ο Γιώργος Μερτζάνης από την περιβαλλοντική οργάνωση για τη Άγρια Ζωή και τη Φύση «Καλλιστώ».
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ανέφερε ότι μόνο το 2009, δύο αρκούδες έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στο συγκεκριμένο σημείο όπου εκκρεμεί η τοποθέτηση κατάλληλου, αποτρεπτικού φράχτη για την διέλευση ζώων, για άλλα 10 χιλιόμετρα.
«Εχει τοποθετηθεί φράχτης σε μήκος 20 χιλιομέτρων από τα περίπου 45 που είναι ολόκληρο το κομμάτι της οδού. Απομένουν λοιπόν άλλα 10 χιλιόμετρα καθώς τα υπόλοιπα είναι τούνελ» εξηγεί.
«Με πρωτοβουλία της Καλλιστώ», συμπληρώνει, «σε ένα τμήμα μήκους 11 χιλιομέτρων, έχουν τοποθετηθεί κάμερες για την πιλοτική παρακολούθηση των επιπτώσεων στην πανίδα από τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού αν και προβλέπονται να τοποθετηθούν σε όλο το μήκος του συγκεκριμένου τμήματος από τους αρμόδιους φορείς».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια στα blogs υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο. Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.